Friday, September 20, 2024
Home News Fitbit Ace LTE Review: Geweldig kinderhorloge met mobiel, maar niet makkelijk om vrienden toe te voegen

Fitbit Ace LTE Review: Geweldig kinderhorloge met mobiel, maar niet makkelijk om vrienden toe te voegen

by Jeffrey Beilley
0 comments
A kid wrist wearing Google's Fitbit Ace LTE smartwatch

Als een vader die een mobiele Apple Watch instellen voor mijn oudste zoon om contact te houden voordat hij een telefoon kreeg, ik weet hoe nuttig — en soms frustrerend — horloges als telefoons kunnen zijn voor kinderen. Het is handig en minder afleiding om een ​​horloge met telefoonfunctie te gebruiken voor dagelijkse communicatie op afstand, en het elimineert zorgen over het verliezen van een telefoon. Daarom was ik zo blij met Google’s nieuwe Fitbit-kinderhorloge, de Fitbit Ace LTEwordt geleverd met mobiele connectiviteit. Voor $ 230 is dit vrijwel het perfecte Apple Watch-alternatief voor kinderen.

Of, ik zou moeten zeggen, bijna. Mijn jongste zoon van 11 was dolblij om de Fitbit Ace LTE te dragen en te testen. Hij heeft nog geen telefoon en hij was dol op eerdere Fitbits vanwege hun dagelijkse stappendoelen, wat hem motiveerde om lange wandelingen te maken en actiever te worden. Hij draagt ​​de Ace LTE nu bijna een maand.

In die tijd heeft hij het bijna constant bij zich. Hij houdt zijn stappen en activiteiten bij en speelt kleine spelletjes als beloning — maar niet zo vaak dat het afleidt. Hij heeft me gebeld tijdens wandelingen, bij het zwembad en van beneden om gedag te zeggen.

Maar hij wil zijn vrienden toevoegen zodat hij ze kan bellen. De Fitbit Ace LTE heeft daar moeite mee. Ik zal het uitleggen.

7.4

Fitbit Ace LTE

Leuk vinden

• Levendig OLED-scherm
  • Slimme mix van fitness en inbegrepen on-watch games
  • Mobiel abonnement voor bellen en berichten
  • Gemaakt voor jongere kinderen
  • Waterbestendig voor zwemmen

Vind ik niet leuk

• Moet elke dag of twee worden opgeladen
  • Bellen kan alleen via de op de telefoon geïnstalleerde Fitbit Ace LTE-app
  • Te restrictief contactbeheer betekent dat kindervrienden niet kunnen worden toegevoegd voor gesprekken

Qua hardware een grote winst

De Fitbit Ace LTE is een echt prachtig ontworpen horloge, meer als een Pixel Watch in vierkante vorm dan een traditionele Fitbit. Het squircle-ontwerp voelt als de oudere Fitbit Versa maar met een lichter, gladder gevoel. Het scherm is een heldere OLED en de onboard chipset is dezelfde als die in de Pixelhorloge 2waardoor graphics en animaties er heel vloeiend en scherp uitzien.

Naast de meegeleverde LTE-connectiviteit heeft het horloge een accelerometer en gyroscoop, GPS, optische hartslagmeting en 5ATM waterbestendigheid voor zwemmen. Het heeft ook een Gorilla Glass 3-scherm, dat kras- en stootbestendig is. Er is ook een meegeleverde schermbumper/beschermer, wat verstandig is aangezien kinderen dingen kapotmaken.

De Ace LTE kan in theorie ook mobiele betalingen doen, maar de Google Pay tap-to-pay-functie is nog niet geactiveerd. Dat zou echter binnenkort moeten gebeuren.

Drie Fitbit Ace LTE-horloges op een houten tafel Drie Fitbit Ace LTE-horloges op een houten tafel

De Fitbit Ace LTE heeft fitness, games, telefoonservice en een verscheidenheid aan verwisselbare bandjes. Maar hij is speciaal gemaakt voor kinderen.

Scott Stein/CNET

Een paar plastic knoppen aan de zijkant starten games en telefoon-/berichtensnelkoppelingen, maar de rest van het horloge werkt met touch controls. Er zijn slechts een paar basisfuncties, maar naast het bijhouden van activiteiten, het spelen van games en het maken van telefoontjes, zijn er ingebouwde timers, stopwatches en alarmen.

Snap-on klittenbandriemen klikken vrij gemakkelijk aan en uit, en Google heeft een slimme marketingwending toegevoegd waarbij extra banden ook nieuwe watch face-animaties en in-game extra’s ontgrendelen. Losse banden kosten $ 35 per stuk.

Het horloge wordt opgeladen met een eigen magnetische oplader, die hetzelfde is als die van de nieuwste Pixel Watch 2. De batterij gaat tot wel twee dagen mee, maar kinderen moeten er wel aan denken om hem af en toe op te laden.

Kijk dit: Fitbit Ace LTE Hands-On: De Apple Watch heeft er een concurrent voor kinderen bij

Spellen en fitness: ja en ja

Het meest briljante aan Google’s Fitbit-geïnfuseerde horloge is de grote dosis gamified ideeën. Ik vond het geweldig hoe de Nintendo 3DS, een handheld console van jaren geleden, stappen kon bijhouden en die activiteit kon omzetten in valuta die extra’s in games ontgrendelde. Ik wilde dat idee letterlijk tientallen jaren lang in fitness wearables naar voren zou komen, en de Fitbit Ace LTE is het eerste horloge dat ik kan bedenken dat dat heeft gedaan.

De fitnessdoelen van de Ace genereren ticketvaluta en deze punten worden besteed aan game-upgrades of extra dingen voor een in-watch-avatar genaamd Eijie. Voor deze avatar bouw je een klein huisje en geef je accessoires, zoals Animal Crossing van Nintendo.

De Ace LTE heeft vooraf geïnstalleerde games met bewegingsbesturing. Door deze games te spelen, worden beloningen ontgrendeld zodra er activiteitsvaluta is verzameld.

Ik speelde deze spellen niet zo vaak, omdat ik het horloge niet de hele tijd droeg. Mijn kind wel. Dus dit is hoe hij het beschrijft: “Ik vind de spellen erop echt leuk, en je kunt de verschillende levels ervan spelen of verschillende dingen in het spel doen door stappen of bewegingen te doen. Dat is een goede manier om te motiveren. Ik vind de Noodles ook leuk, omdat ze allemaal erg schattig zijn, en ik vind de animaties leuk als het op het einde aankomt [of a goal]”, vertelde hij mij.

Pols van een kind dat het nieuwe fitnesshorloge van Fitbit draagt, met een helder scherm en groene bandjes. Pols van een kind dat het nieuwe fitnesshorloge van Fitbit draagt, met een helder scherm en groene bandjes.

Dat skelethondje dat zich uitstrekt langs de randen van het scherm? Dat is de fitnessvoortgangs-“noodle.”

Scott Stein/CNET

Noodles is Fitbits naam voor de voortgangsbalk van de activiteit, die om het display van het horloge heen loopt. Ze zijn geanimeerd en hebben een overwinningsanimatie aan het einde, afhankelijk van welke Noodle wordt gekozen. Sommige zien eruit als gepixelde slangen of griezelige honden.

Ik zie hem niet meer de hele tijd spelletjes spelen op het horloge, zoals ik deed tijdens de eerste paar weken dat hij het droeg, maar hij vindt het nog steeds leuk om het horloge te dragen en hij raakt enthousiast over het behalen van zijn fitnessdoelen.

Een kind speelt videogames op een horloge Een kind speelt videogames op een horloge

Mijn kind speelt het Pollo 13 racespel. Hij vindt het geweldig om ermee te spelen.

Scott Stein/CNET

Google heeft op dit moment zes games op de Ace LTE. Smokey Lake is een visspel dat handbewegingen gebruikt om willekeurige vissen uit te werpen en binnen te halen. Pollo 13, een racespel met kippen dat handkantelbewegingen gebruikt om de Mario Kart-achtige tracks te besturen; het is een van de favorieten van mijn zoon. Een andere favoriet is Kaiju Golf, een monstergolfspel waarbij je met je armen zwaait om te putten. Er is een puzzelspel genaamd Otal’s Secret, een dansspel genaamd Jelly Jam en een ruimte-actiespel genaamd Galaxy Rangers. Google belooft meer games die in de loop van de tijd gratis zullen verschijnen, en er is ook een Animal Crossing-achtige wereld genaamd Bit Valley waar je Eejie leeft.

Er zijn ouderlijk toezicht in de app om afleidingen te beperken: net als de Apple Watch kunnen games worden afgesloten tijdens schooltijd. Ik vind het fijn dat ik met de telefoon-app de toegang handmatig kan heractiveren, voor het geval mijn kind na schooltijd vrije tijd heeft en wil spelen en mij pingt om te vragen.

Een hand die een telefoon vasthoudt met een app die vertrouwde contacten weergeeft Een hand die een telefoon vasthoudt met een app die vertrouwde contacten weergeeft

De Fitbit Ace-telefoonapp is waar contacten worden beheerd, samen met locatietrackingservices. Je hebt de app nodig om het horloge te bellen of om het horloge jou te laten bellen.

Scott Stein/CNET

Telefoondienst met meer dan een paar addertjes onder het gras

Alle games zijn inbegrepen in Google’s abonnementsservice voor het horloge, dat ook LTE-telefoongesprekken, berichten en locatietracking omvat. Het abonnement van $ 10 per maand (dat momenteel met korting wordt aangeboden voor het eerste jaar) wordt door Google beheerd in de Fitbit Ace LTE-app en is niet hetzelfde als een normaal telefoonabonnement. U kunt uw kind bellen en uw kind kan u bellen, maar alleen vanuit de Fitbit Ace-app.

Ik moest mezelf toevoegen als vertrouwd contact via de app, die op de telefoon van een ouder staat en de contacten van het horloge van je kind verwerkt, fitnessdoelen toont en hun locatie bijhoudt. In tegenstelling tot de Apple Watch, die kan worden omgezet in een kindvriendelijke wearable in de Watch-app van een ouder op hun telefoon, maar nog steeds standaard telefoongesprekken en sms-berichten kan voeren met iedereen die als contactpersoon is toegevoegd, vereist het extra veiligheidsniveau van Fitbit dat iedereen die als contactpersoon voor je kind is toegevoegd een Google-account heeft.

Iedereen die een telefoontje wil ontvangen van het kind dat dit horloge draagt, moet ook de Fitbit Ace LTE-app op zijn of haar eigen telefoon installeren en zichzelf instellen als contactpersoon. In die zin voelt het vermogen van het horloge om te bellen meer aan als een app-naar-app walkie talkie dan als een echt mobiel nummer.

Ik vind het geweldig dat de Ace LTE zowel gesprekken en sms’jes als snelle voiceberichten toestaat. Dat geldt ook voor mijn zoon, die me regelmatig kleine voice-pings stuurt om me te vertellen wat er gebeurt bij het zwembad of tijdens een wandeling om het blok. Tijdens een boottocht met mijn zus een maand geleden ging hij met zijn neven aan land en vertelde me waar hij was tijdens zijn wacht terwijl ik aan boord bleef.

“Het sms’en, ik vind het leuk dat er woorden zijn waarop je kunt klikken en de normale tekst door letters aan te tikken, en ik vind het echt cool dat er niet alleen een stemtype is, maar een spraakopname, zodat je spraakberichten kunt sturen in plaats van alleen maar te bellen. Het is een mix tussen sms’en en bellen… het is een snelle, gemakkelijke manier om in te checken,” zei hij.

Maar er zijn ook nadelen. Omdat gesprekken via de op telefoons gebaseerde Fitbit Ace LTE-app van Google lopen, die op iOS en Android draait, worden inkomende gesprekken bijna net zo ontvangen als gesprekken van apps als Signal; ze kunnen worden beantwoord, maar op het scherm van je telefoon hebben ze een andere interface voor het beantwoorden en regelen van audio. Bovendien kunnen deze gesprekken niet worden ontvangen op een mobiel horloge zoals de Apple Watch.

“Het zou makkelijker moeten zijn om contact te maken met andere mensen, zodat je ze kunt sms’en en bellen. Ik denk ook dat de sms-app compatibel moet zijn met Apple Watches, niet alleen met iPhones,” zei mijn zoon.

Ook is er op dit moment helemaal geen manier om kindercontacten toe te voegen. We hebben geen andere vriend kunnen toevoegen die ook een Fitbit Ace LTE heeft, omdat Google-accounts voor kinderen onder de 13 die worden beheerd via Google Family Link momenteel worden geblokkeerd om te worden toegevoegd aan de Fitbit Ace LTE. Het is een verbijsterende zet waar Google’s productvertegenwoordigers zeggen dat er naar wordt gekeken (hopelijk kunnen gesprekken tussen kinderen binnenkort worden ingeschakeld). Het is een probleem omdat de Ace LTE weliswaar geweldig is om ouders te helpen in contact te blijven met kinderen, maar niet zo geweldig is om kinderen te helpen in contact te blijven met elkaar… of om jongere broers en zussen elkaar toe te laten voegen als noodcontacten.

Kind speelt golf op de pols met Fitbit Ace LTE Kind speelt golf op de pols met Fitbit Ace LTE

Een potje Kaiju Golf. De Ace LTE is geweldig voor games, fitnessplezier en basisgesprekken met ouders en verzorgers, maar mist de smartwatch-extra’s die de Apple Watch wel heeft… en hij kan ook niet worden ingesteld om Apple Watches voor kinderen te bellen.

Scott Stein/CNET

Na een maand of meer mijn kind de Ace LTE te hebben zien gebruiken, is het duidelijk een horloge waar hij dol op is. Hij is 11 en op een gegeven moment zal hij overstappen op het gebruik van een telefoon. In de tussentijd is het net genoeg voor hem en is het leuk zonder te afleidend te zijn. Het is doordachter ontworpen voor kinderen dan de Apple Watch, vooral voor fitness.

Maar ik heb echt een probleem met de beperkte ondersteuning van het horloge voor contacten voor kinderen en het gebrek aan communicatie tussen Ace en Apple Watch. En nog belangrijker, mijn zoon heeft er ook last van. Hij vertelde me de andere avond, met een verdrietige blik op zijn gezicht, dat hij vaak wenste dat deze Fitbit meer een volledig horloge was zoals de Apple Watch. Hij zou graag meer apps willen draaien en hij zou graag met zijn vrienden willen praten. Wat is het nut van een horloge als dit, zei hij tegen me, als je niet met je vrienden kunt praten?

Ik hoop dat Google deze oplost, want het beperkt de aantrekkingskracht van de Ace LTE als een echt telefoonalternatief voor kinderen die oud genoeg zijn om meer te willen doen dan alleen spelletjes spelen, actief zijn en bellen met volwassenen. De Apple Watch heeft muziek en kaarten en meer functies, dingen die misschien niet belangrijk zijn voor jongere kinderen, maar wel van belang zijn als je een preteen hebt die de voorkeur geeft aan een horloge boven een telefoon. Toch is het een goed begin en ik hoop dat Google het blijft verbeteren. De kinderhorlogemarkt heeft betere opties nodig en dit is er zeker een van. Maar het zou veel meer kunnen zijn.

Bekijk de Vision Pro-headset van Apple en alles wat er in de doos zit

Bekijk alle foto’s

You may also like